Putting it on Putin

This is from the Guardian’s main article on the Panama papers leak:

A $2bn trail leads all the way to Vladimir Putin. The Russian president’s best friend – a cellist called Sergei Roldugin – is at the centre of a scheme in which money from Russian state banks is hidden offshore. Some of it ends up in a ski resort where in 2013 Putin’s daughter Katerina got married.

Of all the world leaders mentioned in these documents (and some if not many will have been doing  nothing to be embarrassed about) the Guardian leads their main story on Putin. But read carefully. The trail does not lead ‘all the way to Vladimir Putin’. It leads to his ‘best friend’. But then facts have rarely got in the way of a good anti-Russia or anti-Putin story in the Guardian. And then we are told; some money from an offshore account ‘ends up’ (use present tense for added drama) in a ski resort where his daughter got married.

If the best they can do is his ‘best friend’ and a link to a ski resort where his daughter got married I think we can safely say that Putin is in the clear.

It should also be pointed out that being wealthy and putting your money in an offshore fund is not illegal. It would only be illegal if, for example, you had broken your country’s laws on capital transfers, or, if it could be proved that the money was the fruit of illegal activity.

The Guardian has recently started carrying anti-Russia (regime-change) propaganda stories penned by US government funded propaganda station Radio Free Europe. See for example here and here. The Guardian’s role in this story can perhaps be understood in the same light. One of the funders of this ‘journalistic leak’ is George Soros. Soros was also involved in destabilizing Ukraine. [1] Soros is a wealthy individual. As this site has already covered he uses his wealth to manipulate political situations so as to create more opportunities to create wealth for himself.  The connection with Soros is as follows. Soros runs a foundation called The Open Society Foundations. [2] The Open Society Foundations is/are one of the funders of the ‘journalistic’ group behind this publication, the International Consortium of Investigative Journalists. [3]  Ironically this particular champion of fighting corruption himself has a conviction for financial irregularities. [4] The International Consortium of Investigative Journalists itself is a project of something called The Centre for Public Integrity. [3] This, too, is part-funded by George Soros’s Open Society Foundations. [5] This is not ‘journalism’ per se. It is an aggressive drive to create media stories which promote the ‘free-market’. The State Department funded stories go in the same direction as these private philanthropist funded stories.

Finally, the Guardian describes the source for this leak as being ‘anonymous’. Whoever they are, don’t expect them to be doing jail time with Chelsea Manning any time soon.

Notes

1. https://www.rt.com/news/264037-soros-ukraine-poroshenko-leak/

2. https://en.wikipedia.org/wiki/Open_Society_Foundations

3. https://www.icij.org/about

4. http://www.bloomberg.com/news/articles/2011-10-06/soros-loses-human-rights-appeal-against-insider-trading-case

5. https://www.publicintegrity.org/about/our-work/supporters

Author: justinwyllie

EFL Teacher and Photographer